نگهداری و نظافت از پنجره‏‌های upvc

استفاده صحیح و مراقبت از پنجره های UPVC باعث کارایی و طول عمر بالای آن میشود و رعایت نکاتی چند می تواند کارایی و زیبایی آن ها را تضمین کند. هرچند کار اصلی کیفیت پنجره را سازنده آن بر عهده دارد و عملا نمی شود با پروفیل کلاس پایین و یراق بی کیفیت انتظار عملکرد عالی و بی نقص پنجره حتی در ماه های اول استفاده را داشت.

انجام امور زیر طول عمر پنجره upvc را زیاد می کند:

  1. روغن کاری: هر 6ماه یک بار قطعات مکانیکی و متحرک پنجره را با روغن رقیق مانند روغن چرخ خیاطی روغن کاری شود و از نظرعملکرد صحیح آن مطمئن شوید، اینکار علاوه بر طول عمر بیشتر یراق آلات از حوادث ناشی از شکستگی و عدم عملکرد یراق آلات جلوگیری می کند. حتی استفاده درست از یراق آلات هم موثر است برای مثال بهتر است همیشه دستگیره در حالت عمودی یا افقی باشد و از قرار دادن آن در وضعیت مورب و نیمه بسته خودداری شود.
  2. لاستیک درزگیر: بهتر است از جنس EPDM باشد زیرا EPDM علاوه بر طول عمر بالا بعلت چرب مانند بودن در برابر تابش آفتاب مقاومت خوبی دارد و کار آببندی و هوابندی را بنحو احسن انجام می دهد. برای طول عمر آن هر سه ماه یک بار با صابون مایع آن را تمیز کنید این کار باعث نرمی و انعطاف لاستیک ها می شود.
  3. پروفیل: از مخلوط آب گرم و صابون با دستمال نرم بدون پرز استفاده شود و در صورت بروز لکه و آلودگی سریعا جهت رفع آن اقدام شود. لازم به تاکـید است اگر کاور برند بروی پنــجره باقی مانده اسـت حتما آن را کنده و زیر آن تمیز شود. در حالت کلی هر عامل جذاب تابش آفتاب طول عمر پروفیل و رنگ ثابت آنرا تحت تاثیر قرار می دهد.
  4. شیشه: شیشه با مواد شیـــشه شور تمیز شود. در صـورت روئیت  ترک یا بخار زدگی با سازنده تماس گرفته شود.
  5. توری: در صورت نیاز به استفاده از توری بهتر است از خود سازنده پنجره چنین درخواستی شود چراکه به اندازه ها تسلط کامل دارد و با نصب نابجا و با ابعاد بزرگتر یا کوچکتر باعث جلوگیری از عملکرد پنجره نمی شود و با رنگ و شکل پنجره هماهنگی بیشتری خواهد داشت. شایان ذکر است با استفاده از توری دبل فریم می توان خود توری را براحتی تمیز کرد.

برای مطالعه بیشتر: